top of page
Pijler 5 – Ouderparticipatie

Ouderparticipatie

Binnen WONDERE WERELD kiezen we er bewust voor om samen school te maken. We streven ernaar dat het leven thuis en op school mooi in elkaar overvloeit. De dag start met een vriendelijke begroeting en we spreken elkaar aan met elkaars voornaam.

Ouders, opvoedingsverantwoordelijken, ... zijn volwaardige partners van de schoolwerking. Ze engageren zich om de school- en klaswerking mee te dragen vanuit hun interesses en talenten.

Via onze vacaturekrant  verwachten we een actief engagement van onze ouders. Dit krijgt vorm via een oudertaak en via het meewerken aan activiteiten die door en voor de school georganiseerd worden. Elke ouder is automatisch lid van de Algemene Vergadering . Op deze vergadering krijg je info over de werking van de school, is er ruimte voor inspraak en beslis je mee. Het is daarom belangrijk dat alle leden aanwezig zijn.

Ouders zien en weten wat er gebeurt op school. Ze zijn welkom in onze klassen en doen en denken mee over de werking van de school en de klas. Van project tot atelier, van onderhoud tot poets, van toezicht tot bestuur, ... Met inbreng van al hun talenten ondersteunen zij de werking met raad en daad. Ouderbetrokkenheid maakt voor ons het verschil.

In onze WONDERE WERELD pik je als chauffeur een toneelvoorstelling mee, ga je mee op kamp, duik je het zwembad in met je kind en wil je de WONDERE WERELD cafés niet missen.

“Niemand werkt graag zonder te weten waartoe de inspanning dient,
zonder over het te bereiken doel mee te kunnen beslissen.” *

Natuurlijk leren, echt en zinvol werk

Pijler 1: Natuurlijk leren, echt en zinvol werk

Onze Freinetwerking vertrekt vanuit de ervarings- en belevingswereld van kinderen. We gaan experimenterend, handelend, ontdekkend, onderzoekend en verwonderend samen op weg. We leren van en met elkaar, fouten maken mag. De begeleiders staan tussen de kinderen om hen aan te moedigen en geloven in hun zijn.

We zijn overtuigd dat er in ieder van ons een natuurlijke drang bestaat om de wereld te begrijpen en er vaardiger in te worden. Naast het behalen van de onderwijsdoelen, verrijken de kinderen hun zelfkennis, emotionele- en sociale vaardigheden. Belangrijke levenslessen geven meer betekenis aan hun dagelijks leven.

 

Leren betekent voor ons groeien in zijn totaliteit. Freinettechnieken zoals vrije tekst, druktechnieken, levend rekenen, atelier en kringgesprekken staan centraal in onze werking. De interesses van onze kinderen geven inhoud aan onze leertijd.

Onze WONDERE WERELD biedt een huiselijke sfeer in een groene omgeving met bomen, gras, stokken en stenen. Het is een plek waar kinderen vuil mogen worden en kampen bouwen. Een plek waar we buiten lesgeven en kinderen meewerken in de moestuin.  

PXL_20230901_125556165.PORTRAIT
PXL_20231006_070144961.MP
PSX_20230429_170404
PXL_20231006_070246688.MP
PXL_20240130_141745294.PORTRAIT
DSC_6212
WhatsApp Image 2024-05-30 at 18.55.52
WhatsApp Image 2024-05-30 at 09.08.42

“Zeg het mij en ik vergeet het,
laat het me zien en ik onthoud het misschien,
betrek me erbij en ik begrijp het.” *

WhatsApp Image 2024-05-29 at 11.54.50
WhatsApp Image 2024-05-27 at 21.56.24
WhatsApp Image 2024-05-29 at 11.53.15
PXL_20230530_080034206.PORTRAIT
IMG_20231011_111358
IMG_20231011_093138
WhatsApp Image 2024-06-04 at 20.39.08 (6)
WhatsApp Image 2024-06-04 at 20.38.54 (1)

Samenhorigheid

Pijler 2 - Samenhorigheid

Kinderen, begeleiders en ouders zijn samen verantwoordelijk voor het leerproces waarbij we kinderen systematisch coachen in zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Iedereen kan vanuit zijn eigenheid en talenten een bijdrage leveren aan onze werking.

We zetten in op het versterken van emotionele vaardigheden om zo de weerbaarheid en veerkracht van onze kinderen te verhogen. Reeds vanaf de kleuterklas leren we kinderen taal geven aan emoties en gaan we hierover in gesprek.

Onze klassen met gemengde leeftijdsgroepen versterken het gevoel van samenhorigheid. Jong leert van oud en oud leert van jong. We dragen zorg, we luisteren naar elkaar, we leren onze grenzen aangeven en houden rekening met elkaar.

De klasraad en schoolraad bieden onze kinderen de kans mee te denken om samen school te maken. We zijn er voor elkaar, ondersteunen elkaar en dagen elkaar uit om weer een stapje verder te zetten in het groeiproces.

Onze WONDERE WERELD is een gezellige familie. Van samen bakken tot koken, samen klussen tot feesten, samen spelen en op kamp gaan.

 

“Zeg het mij en ik vergeet het,
laat het me zien en ik onthoud het misschien,
betrek me erbij en ik begrijp het.” *

DSC_6025
DSC_6041
IMG_20240423_092802_558
appelra - 5861
appelra - 5883
appelra - 5857
appelra - 5873

Als school zijn we ons bewust dat we een belangrijke impact hebben op de wereld. Door een kritische blik op onze werking, maken we verantwoorde keuzes en helpen zo om de druk op de aarde te verlichten. Onze kinderen groeien op tot kritische onderzoekers voor een gezonde planeet.

Pijler 3 - Duurzaamheid

Duurzaamheid

We kiezen voor biologische en lokale producten, hebben wekelijks een veggiedag en genieten van de opbrengst van onze MOS-tuin. 

We hergebruiken met een creatieve twist en dragen ons steentje bij aan de circulaire economie. We blijven onze infrastructuur duurzaam optimaliseren en delen onze locatie met andere initiatieven.

Op onze WONDERE WERELD vieren we het ritme van de natuur met een feest aan de start van elk seizoen. We maken en proeven o.a. frisse salades en confituur, sorteren afval en consuminderen.

“De kinderen en wij zijn uit hetzelfde hout gesneden.” *

Pijler 4 - Maatschappelijke betrokkenheid

Maatschappelijke betrokkenheid

Schermafbeelding 2024-06-04 om 22.00.55
DSC_6624
WhatsApp Image 2024-06-04 at 20.39.09
appelra - 5880
DSC_6137
DSC_6022
DSC_6040
DSC_6038

We leren onze kinderen met een open blik te kijken naar de wereld in al haar verscheidenheid en gaan op zoek naar wat ons verbindt. We stellen zaken in vraag, gaan in dialoog en blijven evolueren met respect voor ieders standpunt. Hierdoor verruimt onze denkwereld en maken we kennis met diverse invalshoeken. 

WONDERE WERELD is een transparante, professionele leergemeenschap waar niet enkel de kinderen maar ook de volwassenen een voorbeeld zijn van levenslang leren. We evalueren regelmatig onze werking en vernieuwen waar nodig.

Binnen WONDERE WERELD is de wereld van het kind ons vertrekpunt. De eigen buurt, gemeente en het leven rond de school zijn dan ook rechtstreeks verbonden met ons onderwijs.

Bij ons op school zijn alle culturen en geloofsovertuigingen welkom. Cultuurbeschouwing is echter veel ruimer dan dat. Het gaat over de kleine verschillen in gezinscultuur en roots tot de grote verschillen in maatschappelijke context en in de wereld.

Vanuit WONDERE WERELD bouwen we bruggen met het woonzorgcentrum, de kringwinkel, het Open Poortje, Pleegzorg, de actualiteit, ... en zijn we deel van onze buurt.

“Om de democratie van morgen voor te bereiden en vooruit te komen, geloven we in het leven en in een toekomst voor iedereen.” *

Schermafbeelding 2024-06-04 om 21.55.13
Schermafbeelding 2024-06-04 om 22.02.53
Schermafbeelding 2024-06-04 om 21.56.48
Schermafbeelding 2024-06-04 om 22.04.20
WhatsApp Image 2024-06-04 at 16.21.19 (3)
WhatsApp Image 2024-06-04 at 16.21.19 (9)

*Pedagogische invarianten van Célestin Freinet

Dr. Vanderhoeydonckstraat 14
3560 Lummen 

013 29 65 77

info@wondere-wereld.be

Sollicitaties via
sollicitatie@wondere-wereld.be

  • Facebook
  • Instagram

© Freinetschool wondere wereld 2024

bottom of page